|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
||
Zákon alebo
vyhláška? Slovenský
právny poriadok tvoria viaceré druhy právnych predpisov. Bežní ľudia, ktorí
neštudovali právo, často nepoznajú rozdiel medzi vyhláškou, zákonom
a inými druhmi prameňov práva. Prameň
práva môžeme definovať ako súbor právnych noriem (príkazov, zákazov,
práv...), ktorý je vydaný v štátom uznanej forme. Uznanie prameňa práva
zo strany štátu umožňuje občanovi rozpoznať, čo je preňho záväzné a čo
nie. Prameňmi
slovenského práva sú najmä právne predpisy vydávané štátnymi orgánmi
a orgánmi samosprávy. Nie sú to však všetky pramene práva. Za istých
podmienok (Čl. 7 Ústavy Slovenskej republiky) sú prameňom práva aj
medzinárodné zmluvy, dokonca môžu mať prednosť pred zákonom. Istú časť svojich
práv Slovenská republika medzinárodnou zmluvou preniesla na orgány EÚ, preto
sú pre nás záväzné aj predpisy a rozhodnutia týchto orgánov. Prameňmi slovenského práva
sú: a) Ústava a ústavne
zákony, b) zákony, c) nariadenia vlády, d) vyhlášky a výnosy
ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy, e) vyhlášky miestnych
orgánov štátnej správy, f) všeobecne záväzné
nariadenia VÚC a obcí, g) medzinárodné zmluvy, h) právne akty orgánov
Európskej únie (najmä nariadenia a smernice), i) iné pramene, ÚSTAVA A ÚSTAVNÉ
ZÁKONY Ústava
je základným právnym predpisom väčšiny štátov (tzv. zákon zákonov). Upravuje
základné zásady fungovania štátu, jeho usporiadania a základné práva
a slobody fyzických a právnických osôb. Keďže ústava je formulovaná v tom
zmysle, že vyjadruje vôľu ľudu, v súlade s ňou musia byť aj všetky
ostatné pramene práva. Ústavné zákony sú dôsledkom toho, že zákonodarca
(NRSR) nechcel zasahovať do ústavy ako dokumentu, ktorý by nemal podliehať
častým zmenám. Úst. zákony majú rovnakú právnu silu ako ústava. Na prijatie ústavy, zmenu ústavy, ústavného
zákona je potrebný súhlas aspoň trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov
NRSR. ZÁKONY Zákony,
ako všetky ostatné pramene práva musia byť v súlade s ústavou
a ústavnými zákonmi, v niektorých prípadoch aj v súlade
s medzinár. zmluvami (napr. Európsky dohovor o zákl. ľudských
právach a slobodách). Zákony regulujú veľké množstvo spoločenských
vzťahov. Prijíma ich Národná rada Slovenskej republiky nadpolovičnou väčšinou
prítomných poslancov, pričom prítomná musí byť nadpolovičná väčšina
poslancov. O súlade zákonov s ústavou, s ústavnými zákonmi a s
medzinárodnými zmluvami rozhoduje Ústavný súd (Čl. 125 Ústavy). NARIADENIA VLÁDY Sú
podzákonným právnym predpisom vydávaným vládou. Musia byť v súlade so
zákonom a vydané na základe zákonného splnomocnenia. Vláda preto nemôže
vydať nariadenie upravujúce tie spoločenské vzťahy, na ktorých úpravu ju
zákon nesplnomocňuje. Vládnym nariadením sa zvyknú upravovať napríklad
spoločenské vzťahy, ktoré podliehajú častým zmenám. VYHLÁŠKY A VÝNOSY
MINISTERSTIEV A OSTATNÝCH ÚOŠS Rovnako
ako nariadenia vlády, aj tieto prepisy sa vydávajú na základe zákonného
splnomocnenia. Príslušný orgán ho vydáva v rámci svojej pôsobnosti.
Napríklad ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja na základe
splnomocnenia v stavebnom zákone vydá vyhlášku, ktorou ustanovuje
technické požiadavky na stavby. VYHLÁŠKY MIESTNYCH ORGÁNOV
ŠTÁTNEJ SPRÁVY Ide
spravidla o predpisy vydávané orgánmi, ktoré pôsobia len v rámci
svojich obvodov, ktorými sú kraje, prípadne okresy. Ich platnosť sa obmedzuje
na obvod pôsobnosti tohto orgánu.
Tieto predpisy sa vydávajú tiež na základe zákonných splnomocnení
a v ich medziach. Tieto predpisy musia byť v súlade nielen
s ústavou, úst. zákonmi a zákonmi, ale aj s nariadeniami
vlády, predpismi vydanými príslušným orgánom štátnej správy, do ktorého
pôsobnosti patria. VŠEOBECNE ZÁVAZNÉ
NARIADENIA VÚC A OBCÍ Tieto
predpisy vydávajú orgány územnej samosprávy (obce, VÚC) na základe zákonných
splnomocnení. Sú dvojakého druhu : VZN vo veciach samosprávy a VZN vo
veciach štátnej správy. Veci, ktoré patria do samosprávnej pôsobnosti sú
upravené najmä v zákone o obecnom zriadení a v zákone
o vyššom územnom celku. Kým VZN vo veciach samosprávy musí byť len
v súlade s ústavou, úst. zákonmi a zákonmi, VZN vo veciach
štátnej správy musí byť aj v súlade s nariadeniami vlády, predpismi
ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy. MEDZINÁRODNÉ ZMLUVY V prvom
rade si treba uvedomiť, že medzinárodné zmluvy väčšinou neobsahujú normy
upravujúce správanie sa fyzických a právnických osôb, ale záväzky štátu. Medzinárodná
zmluva môže mať silu zákona, ale môže mať aj prednosť pred zákonom.
Medzinárodné zmluvy o ľudských právach a základných slobodách, medzinárodné
zmluvy, na ktorých vykonanie nie je potrebný zákon, a medzinárodné zmluvy,
ktoré priamo zakladajú práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo
právnických osôb a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným
zákonom, majú prednosť pred zákonmi. PRÁVNE AKTY ORGÁNOV EÚ Základnými
prameňmi práva EÚ sú zakladajúce zmluvy (Zmluva o Eur. spoločenstve,
Zmluva o Európskom spoločenstve pre atómovú energiu a Zmluva
o Európskej únii). Vstupom Slovenska do EÚ sme sa stali zmluvnou stranou
týchto dohovorov a stali sa pre nás záväzné aj všetky predpisy vydané na
základe týchto zmlúv (tzv. sekundárne právo EÚ). Zakladajúce zmluvy, okrem
iného, vymedzujú, v ktorých oblastiach môžu orgány EÚ vydávať pramene
sekundárneho práva a tým priamo zaväzovať aj FO a PO
v Slovenskej republike. Sekundárne právo vytvára Rada EÚ spoločne
s Európskym parlamentom, Rada EÚ samostatne, Európska komisia
a v menových otázkach aj Európska centrálna banka. Ide najmä
o nariadenia, smernice a rozhodnutia. Nariadenie
je bezprostredne záväzné pre FO a PO vo všetkých štátoch EÚ. Smernica nie je bezprostredne záväzná pre PO
a FO, zaväzuje len členské štáty. Tie sú povinné do určitého času prijať
predpisy, ktorými sa premietnu ciele smernice do vnútroštátneho práva. Adresátmi
rozhodnutí môžu byť konkrétne štáty, PO ale aj FO. INÉ PRAMENE PRÁVA Ide
o ostatné pramene, ktoré sú špecifické pre určité právne odvetvie.
V pracovnom práve je takýmto prameňom kolektívna zmluva. Ďalším
príkladom je skúšobný poriadok na advokátske skúšky vydaný Slovenskou advokátskou
komorou ako orgánom územnej samosprávy. 7.7.2009 Pravna.szm.sk |
||||||||
|
||||||||