PRAVNA.SZM.SK

 

 

VZORY      ZÁKONY       PRÁVNE POJMY       ODKAZY      

 

 

 

 

 

 

 

 

Upozornenie

„Rýchle“ pôžičky a práva spotrebiteľa

 

Na úvod je potrebné povedať, že spotrebiteľské právo slúži na ochranu spotrebiteľa. To sa však neodráža v jednoduchosti právnych predpisov. Právne prostriedky slúžiace ochrane spotrebiteľa sú rozptýlené do viacerých právnych predpisov, čo značne sťažuje spotrebiteľovi orientáciu v platnom práve. V niektorých prípadoch (zákon č. 129/2010 Z. z.) je jazyk týchto predpisov zložitý a ťažko zrozumiteľný. Pôsobí to tak, akoby neboli napísané pre spotrebiteľa, ale pre obchodné spoločnosti poskytujúce úvery. V skratke možno konštatovať, že spotrebiteľské právo nie je najlepšou vizitkou úrovne našej legislatívy.

    

Zoznam najdôležitejších právnych predpisov upravujúcich ochranu spotrebiteľa:

- občiansky zákonník – 40/1964 Zb.

- zákon o ochrane spotrebiteľa – 250/2007 Z. z.

- zákon o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov – 129/2010 Z. z.

- zákon o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu – 161/2011 Z. z.

- zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji – 108/2000 Z. z.

- zákon o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku – 266/2005 Z. z.

 

V tomto článku sa zameriame na ochranu spotrebiteľa pred úžerou a neprijateľnými podmienkami pri pôžičkách a úveroch. V prípade pôžičiek a úverov je potrebné aplikovať predovšetkým občiansky zákonník (ďalej len „OZ“), zákon č. 129/2010 Z. z. a zákon č. 250/2007 Z. z.. V nasledujúcom texte opíšeme základné práva spotrebiteľa vyplývajúce z týchto právnych predpisov.

 

Spotrebiteľ, dodávateľ

 

Spotrebiteľom je každá fyzická osoba, ktorá pri poskytovaní služby alebo tovaru nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti.

 

Príklad: Živnostník Milan Taraba - murár ide do obchodu kúpiť voňavku svojej manželke na narodeniny. Hoci p. Milan je podnikateľom, pri kúpe voňavky sa považuje za spotrebiteľa, pretože kúpa voňavky nijako nesúvisí s jeho živnosťou. Spotrebiteľom by však nebol, ak by šiel do obchodu kúpiť napríklad 20 kíl piesku, ktorý ako murár použije pri výkone svojej živnosti. Rovnako to bude aj pri pôžičke. Bude potrebné rozlišovať, či si p. Milan požičiava v súvislosti s výkonom živnosti, alebo na súkromné účely (napr. na dovolenku).

 

Ochrana spotrebiteľa sa vzťahuje na spotrebiteľské zmluvy (kúpna, úverová...). Spotrebiteľskou je každá zmluva bez ohľadu na právnu formu, ktorú uzatvára dodávateľ so spotrebiteľom. Dodávateľ je osoba, ktorá pri uzavieraní zmluvy koná v rámci podnikateľskej činnosti. V našom príklade je dodávateľom obchodník, ktorý predal p. Milanovi voňavku. Ak by p. Milan kupoval voňavku od priateľa, ktorý si nechtiac kúpil dámsku voňavku, nešlo by o spotrebiteľskú zmluvu, pretože priateľ p. Milana nekonal v rámci svojej podnikateľskej činnosti.

 

Najprv sa spláca istina, až potom úroky

 

Podľa § 566 a § 54 OZ nemožno v zmluve o spotrebiteľskom úvere dohodnúť, že sa splátkami splácajú najprv úroky a až potom istina. Ak by takéto dojednanie v zmluve bolo, je neplatné a nemá žiadne právne účinky.

 

Výška úrokov je obmedzená

 

Odplatou za požičanie peňazí sú úroky. Podľa § 53 ods. 6 občianskeho zákonníka (ďalej len „OZ“) odplata za úver (pôžičku) nesmie podstatne prevyšovať odplatu obvykle požadovanú na finančnom trhu za spotrebiteľské úvery v obdobných prípadoch. Za podstatné prevýšenie treba považovať prevýšenie o viac ako 20 %. „Odplata obvykle požadovaná“ sa posudzuje podľa situácie na trhu v čase uzavretia zmluvy.

 

Výška úrokov z omeškania a iných sankcii za omeškanie

 

Ak je predmetom spotrebiteľskej zmluvy poskytnutie peňažných prostriedkov spotrebiteľovi za odplatu, sankcie za omeškanie s plnením záväzku spotrebiteľa spolu nesmú byť vyššie, ako ustanoví vykonávací predpis (§ 53 b ods. 1 OZ). Osobitným predpisom je v tomto prípade Nariadenie vlády č. 87/1995 Z. z. v znení noviel č. 586/2008 Z. z. a č. 281/2010 Z. z.. V uvedenom nariadení a v jeho následných zmenách nie je určená len maximálna výška úrokov za omeškanie (§ 3), ale aj maximálna výška iných sankcii (§ 3a) súvisiacich s omeškaním.

 

„Ak je predmetom spotrebiteľskej zmluvy poskytnutie peňažných prostriedkov spotrebiteľovi, sankcie za omeškanie spotrebiteľa so splácaním peňažných prostriedkov nesmú spolu prevýšiť priemernú hodnotu ročnej percentuálnej miery nákladov naposledy zverejnenú podľa osobitného predpisu (pozri § 21 ods. 2 zákona č. 129/2010 Z. z.) pred vznikom omeškania o viac ako 10 percentuálnych bodov ročne a súčasne nesmú prevýšiť trojnásobok úrokov z omeškania podľa tohto nariadenia vlády; za rozhodujúcu sa považuje ročná percentuálna miera nákladov pre obdobný typ spotrebiteľského úveru.“

 

Výpočet maximálnej výšky sankcií je teda pomerne komplikovaný a je to názorný príklad toho, ako písať komplikované zákony pre obyčajných ľudí... Vyššie úroky z omeškania nemožno dohodnúť, nakoľko spotrebiteľ sa nemôže vopred vzdať svojich práv ustanovených v občianskom zákonníku. Ak by sa dohodli vyššie úroky z omeškania, bolo by toto dojednanie neplatné.

 

Neprijateľné podmienky

 

Spotrebiteľské zmluvy nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa (ďalej len "neprijateľná podmienka"). To neplatí, ak ide o zmluvné podmienky, ktoré sa týkajú hlavného predmetu plnenia a primeranosti ceny. Dôležitým znakom neprijateľnej podmienky tiež je, že nebola dojednaná individuálne, t. j. bola napísaná na vopred pripravenom formulári a spotrebiteľ nemohol ovplyvniť obsah zmluvnej podmienky. V praxi je minimum pôžičiek a úverov poskytovaných individuálne, väčšinou majú nebankové spoločnosti a banky vopred pripravené tlačivá zmlúv, ktoré si často klient ani neprečíta (!). Slabšie postavenie spotrebiteľa v týchto zmluvných vzťahoch vyvažuje zákon tým, že ustanovuje neplatnosť neprijateľných podmienok v takýchto zmluvách (vopred pripravených). 

 

Neprijateľná podmienka teda musí spĺňať všetky tri znaky:

a) spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa,

b) nebola dojednaná individuálne,

c) nejedná sa o podmienku, ktorá sa týka hlavného predmetu plnenia a primeranosti ceny.

 

Neprijateľné zmluvné podmienky sú neplatné (§ 53 ods. 5 OZ), čo z právneho hľadiska znamená, že sa na ne hľadí akoby nikdy neexistovali. Všetky peniaze vyplatené na základe neplatného právneho úkonu sú bezdôvodným obohatením a platiaca strana má právo na ich vrátenie.

V ustanovení § 53 ods. 4 OZ sú príkladmo vymenované niektoré neprijateľné podmienky.

 

Veľkosť písma v zmluve

 

Ak je spotrebiteľská zmluva vyhotovená písomne, predmet a cena nesmú byť uvedené menším písmom ako iná časť takejto zmluvy s výnimkou názvu zmluvy a označení jej častí. Zmluva uzatvorená v rozpore s týmto ustanovením je neplatná (§53c OZ). Ak je teda požičiavaná suma alebo výška úrokov uvedená menším písmom ako iné zmluvné podmienky, zmluva je neplatná.

 

Výklad v prospech spotrebiteľa

 

V pochybnostiach o obsahu spotrebiteľských zmlúv platí výklad, ktorý je pre spotrebiteľa priaznivejší. Ak v konaní pred súdom alebo počas kontroly obchodnej inšpekcie vznikne pochybnosť o právach a povinnostiach vyplývajúcich zo zmluvy, použije sa výklad priaznivejší pre spotrebiteľa.

V pochybnostiach o význame zmluvnej podmienky sa výklad priaznivejší pre spotrebiteľa neuplatní, ak právo na príslušnom orgáne uplatňuje právnická osoba založená alebo zriadená na ochranu spotrebiteľa.

 

Právo odstúpiť od zmluvy o spotrebiteľskom úvere do 14 dní

 

Spotrebiteľským úverom je podľa § 1 ods. 2 zákona č. 129/2010 Z. z. „dočasné poskytnutie peňažných prostriedkov na základe zmluvy o spotrebiteľskom úvere vo forme pôžičky, úveru, odloženej platby alebo obdobnej finančnej pomoci poskytnutej veriteľom spotrebiteľovi.“ Uvedený zákon v § 1 ods. 3 vymenúva zmluvy, ktoré sa nepovažujú za spotrebiteľský úver (napríklad aj hypotekárny úver). Na tieto výnimky sa použijú len niektoré ustanovenia zákona č. 129/2010 Z. z. uvedené v § 24 ods. 1.

Podľa § 13 ods. 1 zákona č. 129/2010 Z. z. možno od spotrebiteľského úveru odstúpiť do 14 dní bez uvedenia dôvodu. V zmysle § 9 ods. 2 písm. w) musí byť v zmluve o spotrebiteľskom úvere uvedené akým spôsobom sa má odstúpenie vykonať. Spotrebiteľ má teda 14 dní, aby zvážil zmluvné podmienky a mal možnosť zrušiť zmluvu.

 

Iné práva spotrebiteľa podľa zákona č. 129/2010 Z. z.


V uvedenom zákone je upravené právo na predčasné splatenie úveru (§ 16), ako aj prípady, keď sa v dôsledku porušenia zákona veriteľom úver stáva bezúročným (§ 11), či právo na informácie o zmene úrokovej sadzby (§ 12). Veriteľ je povinný v zmluve uviesť priemernú hodnotu ročnej percentuálnej miery nákladov pre podobný produkt na trhu (§ 9 ods. 2 písm. y)), vďaka čomu si môže spotrebiteľ porovnať výhodnosť úveru oproti iným podobným produktom na trhu.

 

Právne prostriedky ochrany alebo: Kde sa sťažovať?

 

Nekalé praktiky a používanie neprijateľných podmienok môže na podnet sťažovateľa prešetriť Slovenská obchodná inšpekcia, v prípade bánk Národná banka Slovenska.

 

Zneužívaním zlej životnej situácie spotrebiteľa sa môžu konkrétne osoby dopustiť trestného činu úžery podľa § 235 Trestného zákona. Je pritom irelevantné, či konajú v mene banky, nebankovky, alebo ide len o finančného sprostredkovateľa. Trestné oznámenie možno podať na prokuratúre, alebo na polícii.

 

Definícia úžery podľa Trestného zákona:

„Kto zneužívajúc niečiu tieseň, neskúsenosť alebo rozumovú slabosť alebo niečie rozrušenie, dá sebe alebo inému poskytnúť alebo sľúbiť plnenie, ktorého hodnota je k hodnote vzájomného plnenia v hrubom nepomere, alebo kto takú pohľadávku uplatní alebo v úmysle uplatniť ju, na seba prevedie, potrestá sa odňatím slobody až na jeden rok až päť rokov“

 

Spotrebiteľ sa môže obrátiť aj na súd, pričom podanie návrhu v spotrebiteľskej veci je oslobodené od súdneho poplatku v zmysle § 4 ods. 2 písm. za) zákona o súdnych poplatkoch. Spotrebiteľ sa na súd môže obrátiť napríklad s návrhom (žalobou) na vyslovenie neplatnosti neprijateľnej zmluvnej podmienky. Ak bude úspešný, má dokonca nárok na primerané finančné zadosťučinenie od protistrany (§ 3 ods. 5 zákona o ochrane spotrebiteľa).

 

Prešetrovaním neprijateľných podmienok v spotrebiteľských zmluvách (nielen pôžičkových) sa zaoberá aj Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorej stanoviská však nemajú záväzný charakter.

 

Pomoci spotrebiteľom sa tiež venujú niektoré organizácie a webové stránky.

 

Ďalšie podrobnosti o ochrane spotrebiteľa pri požičiavaní peňazí sa dozviete v príslušných zákonných ustanoveniach. Všetky podrobnosti a výnimky nemohli byť z dôvodu prehľadnosti zahrnuté v tomto článku.

 

21.12.2011

Pravna.szm.sk

súvisiace články:

Pohľadávka

Právny úkon

Exekúcia

Záložné právo

 

 

počítadlo.abz.cz