|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
||
Súdne konanie Súdy
Slovenskej republiky prejednávajú buď súkromnoprávne alebo verejnoprávne
spory. Pri tomto delení zohľadňujeme povahu účastníkov sporu. Vo
verejnoprávnych sporoch sú účastníkmi (stranami) konania aj orgány verejnej
moci (prokurátor, obec, lekárska komora a iné orgány) a konanie sa
týka ich rozhodovacej činnosti, kým v súkromnoprávnych sporoch takýto
účastníci nie sú. Aj v súkromnoprávnych sporoch môže vystupovať štát, obec, VÚC, ale iba pokiaľ sú
účastníkmi súkromnoprávnych vzťahov
(teda nejde o ich rozhodovaciu činnosť, ale vystupujú napríklad ako
vlastníci). PRÍKLAD Obec má zo zákona povinnosť
sprístupniť občanom na požiadanie územný plán. Ak si nesplní túto povinnosť,
ide o nečinnosť orgánu verejnej moci, ktorú môže nespokojný občan
napadnúť sťažnosťou, a ak neuspeje so sťažnosťou, môže na súde podať
žalobu proti nečinnosti obce. Konanie proti nečinnosti orgánu verejnej správy
(správneho orgánu) je právnym prostriedkom správneho súdnictva, v rámci ktorého
sa môžu občania na súde domáhať ochrany pred nezákonným postupom správnych
orgánov. V tomto prípade teda pôjde o verejnoprávny spor, pretože obec si neplní povinnosť, ktorú ma
uloženú v rámci vykonávania verejnej správy. Obec však môže vystupovať aj ako
vlastník. Ak reklamná agentúta postaví bilboard na obecnom pozemku a vyrúbe
30 stromov, obec sa môže domáhať náhrady škody za tieto stromy, ktoré boli
jej vlastníctvom. Starosta v mene obce podá žalobu, akú by podal
akýkoľvek iný vlastník, pretože vlastníci sú si podľa ústavy všetci rovní a ich
vzájomné vzťahy sú upravené súkromným právom (napr. občianskym zákonníkom). V tomto
prípade teda pôjde o súkromnoprávny
spor o náhradu škody, ktorý sa netýka rozhodovacej činnosti obce. Samozrejme,
obec ako stavebný úrad môže rozhodnúť aj o odstránení stavby-bilboardu,
no tu už nepôjde o súkromnoprávny vzťah, ale o rozhodovanie v rámci
výkonu verejnej správy, kde obec vystupuje ako orgán oprávnený rozhodovať o právach
a povinnostiach osôb (rozhodne, že reklamná agentúra je povinná
odstrániť bilboard). Súkromnoprávne spory môžeme rozdeliť na:
Verejnoprávne spory môžeme rozdeliť na:
POSTUP
PRI PREJEDNÁVANÍ SÚKROMNOPRÁVNYCH SPOROV Tieto
spory sa vždy prejednávajú podľa Občianskeho súdneho poriadku (99/1963). Ich
procesná úprava je rovnaká. Účastníci v nich majú rovnaké postavenie.
Zjednodušene ich možno rozdeliť na sporové a nesporové podľa toho, či sa
na ich začatie vyžaduje podanie návrhu (žaloby)
alebo ich súd môže začať aj bez návrhu. Podanie návrhu sa nevyžaduje tam, kde
ide o verejný záujem (napríklad vo veciach výživovacej povinnosti voči maloletému).
Pri nesporových (najmä rodinnoprávne veci) sú obmedzenejšie možnosti strán
skončiť spor zmierom, uznaním nároku, alebo späťvzatím žaloby.
V sporových veciach sa súd spolieha predovšetkým na dôkazy predkladané
účastníkmi, kým pri nesporových veciach je povinný sám zistiť skutkový stav. POSTUP
PRI PREJEDNÁVANÍ VEREJNOPRÁVNYCH SPOROV Pri
týchto sporoch je právna úprava konania odlišná pre každú podskupinu sporov. Súdne
konanie, ako aj predsúdna časť trestného konania sú upravené Trestným poriadkom
(301/2005). Ide o konanie o trestných činoch,
o vine a treste za ich spáchanie. Súdne konanie v trestnom
konaní sa môže začať len na základe žaloby podanej prokurátorom. Týmto úkonom
sa z obvineného stáva obžalovaný. Hlavnými stranami konania, ktoré spolu
súperia, sú prokurátor a obžalovaný. Konanie
vo veciach správneho súdnictva a konanie vo veciach súladu VZN pred
všeobecnými súdmi sú predmetom úpravy Občianskeho súdneho poriadku (5. časť).
Okrem výnimiek sú tu príslušné krajské súdy. Upravenie týchto druhov súdneho
konania v OSP je podľa viacerých právnych teoretikov nevhodné. Občianske
právo upravuje len súkromnoprávne vzťahy, preto by podľa nich aj Občiansky
súdny poriadok mal upravovať iba spory o týchto vzťahoch. V správnom
súdnictve sa prejednávajú najmä spory medzi orgánmi verejnej správy na jednej
strane a občanmi alebo právnickými osobami na strane druhej. Ide
o žaloby proti nezákonným rozhodnutiam orgánov ver. správy (napríklad
rozhodnutie o priestupku), o žalobách proti nečinnosti org. ver.
správy a podobne. Návrh
na vyslovenie nesúladu všeobecne záv. nariadenia obce alebo vyššieho územ.
celku môže za istých podmienok podať prokurátor. Konanie
pred ústavným súdom je upravené v zákone o organizácii ústavného súdu
Slovenskej republiky o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov (38/1993).
Ide najmä o konania vo veciach porušenia základných práv a slobôd
podľa Čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky. 6.6.2009 (28.01.2012) Pravna.szm.sk súvisiace články: Späťvzatie žaloby (vzor) |
||||||||
|
||||||||